ECLI:NL:TGZRAMS:2025:149 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg Amsterdam A2024/7821
ECLI: | ECLI:NL:TGZRAMS:2025:149 |
---|---|
Datum uitspraak: | 17-06-2025 |
Datum publicatie: | 17-06-2025 |
Zaaknummer(s): | A2024/7821 |
Onderwerp: | Onjuiste behandeling/verkeerde diagnose |
Beslissingen: | Ongegrond/Afwijzing |
Inhoudsindicatie: | Ongegronde klacht tegen een bedrijfsarts in opleiding. De bedrijfsarts i.o, werkzaam bij ArboNed, heeft klager in zijn ziekteverzuimperiode begeleid. Klager verwijt de bedrijfsarts i.o dat zij hem, kort samengevat, niet goed heeft begeleid door foutieve inschatting van de klachten en het niet of verkeerd inzetten van interventies waardoor de klachten verergerd zouden zijn. Alle onderdelen van de klacht, gelijkluidend met de verwijten tegen de supervisor van de bedrijfsarts (zaaknummer A20247823), worden ongegrond verklaard. Dat het traject met de werkgever niet succesvol is geweest is betreurenswaardig, maar daarvan kan de bedrijfsarts i.o. geen verwijt worden gemaakt |
A2024/7821
REGIONAAL TUCHTCOLLEGE VOOR DE GEZONDHEIDSZORG AMSTERDAM
Beslissing van 17 juni 2025 op de klacht van:
A,
wonende in B, klager,
tegen
C,
arts in opleiding tot specialist bedrijfsgeneeskunde, werkzaam in D,
verweerster, hierna ook: de bedrijfsarts i.o, gemachtigde: mr. A.C. de Die, werkzaam
te Amsterdam.
1. Waar gaat de zaak over?
1.1 Klager is sinds juli 2022 werkzaam als accountmanager bij E. Per 21 juni 2023
heeft klager
zich ziekgemeld. De bedrijfsarts i.o, werkzaam bij F, heeft klager in zijn ziekteverzuimperiode
begeleid. Klager verwijt de bedrijfsarts i.o dat zij hem, kort samengevat, niet
goed heeft begeleid
door foutieve inschatting van de klachten en het niet of verkeerd inzetten van interventies
waardoor de klachten verergerd zouden zijn. De bedrijfsarts i.o. voert verweer.
1.2 Het college komt tot het oordeel dat de bedrijfsarts i.o. niet tuchtrechtelijk
verwijtbaar
heeft gehandeld. Hierna vermeldt het college eerst hoe de procedure is verlopen.
Daarna licht het
college de beslissing toe.
2. De procedure
2.1 Het college heeft de volgende stukken ontvangen:
- het klaagschrift met de bijlagen, ontvangen op 12 november 2024;
- het aanvullende klaagschrift met de bijlagen, ontvangen op 6 december 2024;
- het verweerschrift met de bijlagen;
- aanvullende bewijsstukken van klager, ontvangen op 27 februari 2025;
- aanvullende bewijsstukken van klager, ontvangen op 11 maart 2025;
- aanvullende bewijsstukken van klager, ontvangen op 27 maart 2025;
- e-mail van klager van 19 april 2025.
2.2 De partijen hebben de gelegenheid gekregen om onder leiding van een secretaris
van het
college met elkaar in gesprek te gaan (mondeling vooronderzoek). Daarvan hebben
zij geen gebruik
gemaakt.
2.3 De zaak is behandeld op de openbare zitting van 6 mei 2025. De partijen zijn
verschenen. De
bedrijfsarts i.o. werd bijgestaan door haar gemachtigde. De partijen hebben hun
standpunten
mondeling toegelicht. De klacht is ter zitting gelijktijdig behandeld met de tuchtklacht
tegen de
supervisor van de bedrijfsarts i.o.. Die zaak is bekend onder zaaknummer A2024/7823.
3. Wat is er gebeurd?
3.1 Klager is sinds 4 juli 2022 werkzaam als accountmanager bij E. Per 21 juni 2023
heeft klager
zich ziekgemeld wegens spannings- en paniekklachten ten gevolge van een pestsituatie
op het werk.
3.2 De bedrijfsarts i.o. is BIG geregistreerd als huisarts, maar heeft de overstap
gemaakt naar
de opleiding bedrijfsgeneeskunde en werkt vanaf mei 2024 als bedrijfsarts onder
supervisie, bij F.
De bedrijfsarts i.o. en haar supervisor, reeds 30 jaar werkzaam als bedrijfsarts,
hebben de casus
van klager samen behandeld. Ook tegen de supervisor is een tuchtklacht ingediend.
3.3 Het eerste consult tussen klager en de bedrijfsarts i.o. vond plaats op 27 juli
2023. De
bedrijfsarts noteerde van dit consult (citaten voor zover van belang en letterlijk
weergegeven): “4
juli 2022 gestart bij E. Maakte sinds het begin al diverse dingen mee op de werkvloer,
pesterijen,
racistische bejegening, uitsluiting. Meerder collega’s last van werkcultuur. Melding
gemaakt bij HR.
Ging om 3 collega’s; er zijn er 2 ontslagen, 1 niet tot zijn verbazing. Andere collega
die ook
gepest werd vertrokken.
Hij heeft het steeds volgehouden.
Hoefde van vorige directeur niet met diegene samen te werken. Nu een ad interim
directeur gekomen
waarvan hij wel moet gaan samenwerken.
Emotioneel uitgeput. Sluit zich op in huis, gaat nergens naar toe. in kleine kamer
zitten waar hij
zich veilig voelt.
Gaat met moeite in de auto, krijgt paniekaanvallen, emotionele huilbuien, situaties
die lijken op
werk triggeren hem.
herbeleeft pijnlijke momenten, gevoel van constant op zijn hoede moeten zijn, beelden
en gedachten
dringen zich op.
Meneer wilt een veilige werksituatie, maar voelt zich niet gehoord.
Heeft zelf bij UWV aangeklopt omdat WG niets deed. heeft ook een advocaat ingeschakeld
omdat hij
niet wist waar te beginnen.” (..)
De conclusie van de bedrijfsarts i.o. luidde dat er spannings-en paniekklachten zijn
ten gevolge
van werkgerelateerde factoren. Het advies was o.a. de komende twee weken rust te
houden en daarna
het advies voor een gesprek tussen werkgever en klager. Klager had reeds zelf een
afspraak gemaakt
met de POH GGZ en het advies van de bedrijfsarts i.o. luidde om na het eerste gesprek,
gesprekken
met de POH GGZ voort te zetten.
3.4 In de periode die volgde tot aan het tweede consult met de bedrijfsarts i.o.
had klager
contact met de casemanager van F op 31 juli, 3, 16, 21 en 30 augustus 2023 (tussentijdse
evaluatie). Daarin gaf klager aan dat zijn klachten toenamen, gaf hij zijn visie
op het plan van
aanpak en gaf hij aan een gesprek met de werkgever niet aan te kunnen. De casemanager
overlegde met
de bedrijfsarts i.o. en zij adviseerde mediation in te zetten.
3.5 Op 22 september 2023 vond een tweede consult bij de bedrijfsarts i.o plaats.
Daarvan is
genoteerd:
“Beperkingen nog niet aan het afnemen. Adequate behandeling (intake gehad bij G).
Mediation is van
start; volgende week intake.
Beleid/
-op dit moment nog geen voldoende herstel voor werkhervatting
-advies doorgaan met herstelwerkzaamheden
-uitkomst mediation afwachten
-volgende gesprek: vrijdag 20/10 11.30 uur”
3.6 In het volgende spreekuurcontact met de bedrijfsarts i.o op 20 oktober 2023
gaf klager aan
dat het slechter met hem ging. Uit de terugkoppeling van G waar klager op dat moment
onder
behandeling was, bleek dat er een trauma -of stressgerelateerde stoornis aanwezig
was en een ander
probleem verband houdend met werk. G stelde dan ook een individuele behandeling
met steunende en
structurerende gesprekken voor, en cognitieve therapie aangevuld met trauma verwerkende
interventie. De bedrijfsarts i.o besloot op basis hiervan dat het herstel van klager
nog
onvoldoende was om het werk te kunnen hervatten en dat eerst het effect van de behandeling
bij G
moest worden afgewacht.
3.7 Op 21 november 2023 vond een telefonisch evaluatieconsult (tussentijdse evaluatie)
met de
casemanager plaats.
3.8 Op 4 januari 2024 volgde een vierde consult waarbij klager aangaf dat het inmiddels
wat beter
ging. De mediation tussen werkgever en klager was op gang gekomen en de adequate
behandeling bij G
bevorderde het herstel. Hoewel het beter ging concludeerde de bedrijfsarts i.o als
volgt:
“Beleid/
-herstel nog onvoldoende gevorderd voor werkhervatting; effect gerichte behandeling
afwachten
-advies mediation continueren om tot oplossingen te komen
-over 4 wkn EVC: stand van zaken? verloop mediation? daarna weer PE plannen
3.9 Klager stuurde op 30 januari 2024 een e-mail waarin hij aangaf dat het, hoewel
in zeer kleine
stapjes en ook langzaam, steeds iets beter ging.
3.10 Het volgende spreekuurcontact vond plaats op 15 februari 2024. De bedrijfsarts
i.o heeft in
haar terugkoppeling van dit consult samengevat genoteerd dat het herstel gestaag
verloopt en dat
zijn beperkingen voor werk steeds verder afnemen. De verwachting was dat klager
over ongeveer twee
maanden weer geleidelijk kon starten met het hervatten van werk. De bedrijfsarts
i.o signaleerde
een stagnatie in het mediation-proces en adviseerde klager om daarover zo spoedig
mogelijk zelf
contact op te nemen met de mediator.
3.11 Op 4 en 25 maart 2024 was er contact tussen klager en de casemanager van F over
de stand van
zaken (tussentijdse evaluatie). Het eerder gegeven advies behoefde, naar aanleiding
van deze
contacten, geen aanpassing.
3.12 Op 9 en 15 april 2024 was er contact met de casemanager (tussentijdse evaluatie)
en klager
liet weten dat de mediation stap voor stap een afronding naderde en dat hij hoopvol
was over de
voortgang.
3.13 Op 18 april 2024 vond de eerstejaarsevaluatie plaats. De bedrijfsarts i.o concludeerde
samengevat dat er sprake was van geleidelijk herstel, dat mediation nog gaande was
maar dat er nog
geen concrete oplossing was. De bedrijfsarts i.o gaf aan dat dit niet bevorderend
werkt voor het
verdere herstel en zij adviseerde werknemer en werkgever om zo snel mogelijk tot
een oplossing te
komen in het mediation traject. Een geleidelijk opbouwschema van werkzaamheden door
klager kon
worden gestart. Zij adviseerde tevens dat een arbeidsdeskundig onderzoek en lijst
arbeidsmogelijkheden en beperkingen (LAB) moest worden opgesteld om zo de toekomstige
mogelijkheden
van aangepast werk inzichtelijk te krijgen. De bedrijfsarts i.o had met toestemming
van klager
medische informatie opgevraagd bij de behandelaar van klager, G. Deze liet weten
dat zij geen
verdere informatie verstrekt over cliënten. Het medisch dossier is toen door klager
zelf aan de
bedrijfsarts i.o. verstrekt.
3.14 Op 25 april 2024 stuurde klager een e-mail waarin hij o.a. aangaf dat werkgever
hem geen
veilige werkomgeving en onvoldoende middelen bood om hem te helpen. Op 29 mei 2024
had klager een
telefonisch consult (tussentijdse evaluatie) met de casemanager van F. Hierover
is in het dossier
genoteerd: “Meneer geeft aan dat de werkgever tijdens de mediation geen veilige werkomgeving
wil
garanderen. De mediation zit muurvast, maar loopt nog wel door. (..)”
3.15 Op 20 juni 2024 vond het arbeidsdeskundig en re-integratie onderzoek plaats
waarbij
geconcludeerd werd dat er sprake was van een niet medische kwestie die een duurzame
terugkeer naar
eigen werk in de weg stond. Werkgever en werknemer werd geadviseerd om actief te
blijven zoeken
naar een oplossing.
3.16 Op 1 juli 2024 vond een volgend telefonisch contact tussen klager en de bedrijfsarts
i.o plaats. Klager vertelde dat het ondanks paniekklachten wel weer wat beter ging.
Hij had moeite
met de houding van werkgever. De bedrijfsarts i.o adviseerde, in de terugkoppeling
naar werknemer
en werkgever, de adviezen van het arbeidsdeskundig onderzoek op te volgen en benadrukte
de
verplichting van werkgever om te zorgen voor een veilige werkomgeving en stelde
dat het van belang
was een oplossing te vinden door mediation.
3.17 Tot aan het volgende spreekuurcontact van 10 september 2024 met de bedrijfsarts
i.o waren er nog enkele gesprekken (tussentijdse evaluaties) tussen klager en de
casemanager van F
die telkens neerkwamen op het ongenoegen van klager over de houding van zijn werkgever.
3.18 Op 10 september 2024 vond een zevende consult plaats. De terugkoppeling luidt
voor zover
relevant als volgt:
“Conclusie en visie arts/ spannings en paniekklachten tgv werkgerelateerde factoren.
diagnose psycholoog: andere gespecificeerde trauma of stressor gerelateerde stoornis
Adequate
behandeling (CGT en traumabehandeling bij G).
Aanvankelijk sprake van toenemend herstel; mediation traject leidt echter niet tot
oplossingen,
aanhoudende situatie geleid tot verergering PTSS klachten.
Beleid/
- nieuwe medische informatie opvragen (machtiging met vragen naar dhr mailen)
- langdurige mediation leidt niet tot oplossingen > advies aan wg en wn om te overleggen
met de
betrokken mediator over het vervolg.
- tweede spoor continueren
- over 4 wkn EVC: stavaza klachten/ herstel? beloop mediation? beloop tweede spoor?
hierna fysieke
PE plannen op een vrijdagochtend
- ook uitgebreid besproken met dhr dat ik eerdere mails van dhr (tav schrappen uit
big register
arts bij tuchtzaak) als onprettig heb ervaren;
deze manier leidt niet tot verbetering van zijn klachten; mijn inzet is er op gericht
om hem weer
in duurzaam herstel en belastbaarheid te krijgen.”
3.19 Op 16 september 2024 heeft de bedrijfsarts i.o aan klager gevraagd of hij de
actuele medische
informatie bij zijn behandelaar wilde opvragen. Op diezelfde dag vroeg klager om
een second opinion. De bedrijfsarts i.o verzamelde alle informatie en stuurde deze
door naar de bedrijfsarts die een second opinion ging uitbrengen.
3.20 De bedrijfsarts die de second opinion uitvoerde kwam op 29 oktober 2024 tot
de volgende
conclusie en advies:
“Uit de anamnese en de mislukte mediation blijkt een ernstig verstoorde arbeidsrelatie
met
psychosociale klachten bij werknemer. Re-integratie in hetzelfde team is medisch
gezien
onwenselijk. Adviseer werkgever Spoor 2 te volgen en een plan van aanpak op te stellen
gericht op
duurzame inzetbaarheid buiten de huidige werksituatie. Let op signalen van PTSS
en overweeg met de
GGZ-professional om een aangepaste opbouw van belastbaarheid en re- integratie te
bewerkstelligen.”
3.21 Op 2 november 2024 stuurde klager de bedrijfsarts i.o een e-mail met een aantal
verwijten en
tekortkomingen van de begeleiding van F en de bedrijfsarts i.o.. Klager kondigde
aan een rechtszaak
te beginnen.
3.22 Op 8 november 2024 vond een video-consult plaats tussen de bedrijfsarts i.o.,
haar supervisor
en klager waarin de stand van zaken besproken werd. De e-mail van 2 november 2024
werd besproken en
de supervisor gaf aan dat hij de begeleiding overnam.
3.23 Na het gesprek van 8 november 2024 stuurde klager op diezelfde dag een uitgebreide
e-mail
waarin hij de vermeende tekortkomingen van F en de bedrijfsarts i.o. beschreef.
Klager kondigde aan
dat deze punten zouden worden behandeld in een tuchtprocedure.
4. De klacht en de reactie van de bedrijfsarts i.o.
4.1 Klager verwijt de bedrijfsarts i.o.:
a) het niet tijdig herkennen en behandelen van een PTSS;
b) een onveilige reïntegratieomgeving;
c) dat zij geen risico-inventarisatie en evaluatie heeft gemaakt;
d) het ontbreken van een individueel herstelplan;
e) een onjuiste inschatting van belastbaarheid;
f) het forceren van mediation ondanks contra-indicaties;
g) summiere een onvoldoende rapportages;
h) het onvoldoende communiceren met behandelaars;
i) het langdurig uitblijven van actie;
j) het niet melden van PTSS als beroepsziekte.
4.2 De bedrijfsarts i.o. heeft verweer gevoerd en het college verzocht de klacht
ongegrond te
verklaren.
4.3 Het college gaat hierna verder in op de standpunten van partijen.
5. De overwegingen van het college
Welke criteria gelden bij de beoordeling?
5.1 De vraag is of de bedrijfsarts i.o. de zorg heeft verleend die van haar verwacht
mocht
worden. De norm daarvoor is een redelijk bekwame en redelijk handelende bedrijfsarts.
Bij de
beoordeling wordt rekening gehouden met de voor de zorgverlener geldende beroepsnormen
en andere
professionele standaarden.
Klachtonderdeel a) het niet tijdig herkennen en behandelen van een PTSS en klachtonderdeel
h) onvoldoende overleg met behandelaars.
5.2 Klager verwijt de bedrijfsarts i.o. dat zij de klachten van de PTSS niet heeft
herkend,
ondanks duidelijke symptomen en medische rapportages. Hij verwijt haar dat er geen
samenwerking
plaatsvond met specialistische zorgverleners, ondanks een daartoe strekkend verzoek
van de POH-GGZ.
Klager verwijt de bedrijfsarts i.o. dat zij niet met de behandelaars heeft overlegd
over het
opstellen van een passend herstelplan. Aldus is zij haar zorgplicht niet nagekomen.
5.3 Deze klachtonderdelen zijn ongegrond. De taak van een bedrijfsarts bestaat uit
het bevorderen
en bewaken van de gezondheid van werknemers in relatie tot hun werk. De bedrijfsarts
is een medisch
specialist op het gebied van arbeid en gezondheid en heeft als taak de werkgever
te adviseren over
de gezondheid van de werknemer in relatie tot het werk. Daartoe dient de bedrijfsarts
de relevante
informatie over de gezondheid van de werknemer te verzamelen en deze te interpreteren.
Het stellen
van een diagnose en het behandelen van werknemers is niet de taak van een bedrijfsarts.
Dat is de
taak en verantwoordelijkheid van de behandelend artsen.
5.4 Uit het dossier blijkt dat de bedrijfsarts steeds de psychische klachten van
klager in het
dossier heeft vermeld. Zij is daarbij steeds uitgegaan van de informatie die door
klager is
verstrekt. Tevens heeft zij informatie gevraagd bij de behandelend sector. Daaruit
bleek dat klager
bekend was met psychische klachten na werkgerelateerde stress als gevolg van pesten.
De huisarts
had in verband daarmee ondersteuning door de POH-GGZ geadviseerd. De bedrijfsarts
i.o. heeft deze
klachten serieus genomen en geadviseerd om klager ruimte te bieden om zich te richten
op herstel.
Klager werd vervolgens door de POH-GGZ verwezen naar de GGZ-instelling G voor een
intensiever
begeleidingstraject. De bedrijfsarts i.o. heeft toegelicht dat zij bij G om informatie
heeft
gevraagd maar dat deze instelling deze informatie – als onderdeel van haar beleid
– niet wilde
verstrekken. Daarop heeft zij de medische informatie bij klager zelf opgevraagd
en ontvangen.
Hieruit volgde de DSM 5- kwalificatie waarvan de behandelaar uitging en welke behandeling
daarvoor
was ingezet. Deze informatie heeft zij in haar dossier vermeld en zij heeft met
de inhoud daarvan
rekening gehouden bij haar adviezen. Datzelfde geldt voor de updates die klager
haar nadien
verstrekte.
5.5 Het college stelt vast dat de bedrijfsarts i.o. aldus op geen enkel moment de
psychische
klachten van klager heeft miskend, evenmin als de relatie van die klachten met het
werk. Het is aan
de bedrijfsarts i.o. te beoordelen of en wanneer zij informatie inwint of overleg
voert met de
behandelend sector. Voor overleg met de POH-GGZ was geen aanleiding meer, nu klager
was verwezen
naar G.
Haar kan voorts niet worden verweten dat G geen nadere informatie wenste te verstrekken.
De via
klager verkregen informatie was duidelijk en in lijn met de informatie die klager
zelf reeds eerder
had verstrekt. Zij kon op basis van die informatie adequaat adviseren. De bedrijfsarts
i.o. heeft
aldus gehandeld in overeenstemming met de voor haar geldende beroepsnorm.
Klachtonderdeel b) een onveilige re-integratie omgeving
5.6 Klager verwijt de bedrijfsarts i.o. dat zij heeft geadviseerd om te re-integreren
in hetzelfde
team.
5.7 Deze klacht is eveneens ongegrond. De bedrijfsarts i.o. heeft, blijkens het
medisch dossier
en de terugkoppelingen aan werknemer en werkgever, steeds benadrukt dat klager eerst
moest
herstellen, alvorens zijn werk te kunnen hervatten. Bovendien heeft zij mediation
geadviseerd om
het conflict met de werkgever over een veilige werkomgeving op te lossen. Uit niets
blijkt dat zij
heeft geadviseerd tot re-integratie in hetzelfde team. Ook tijdens de eerstejaarsevaluatie
wordt
re-integratie via het tweede spoor aanbevolen, niet in hetzelfde team. De verantwoordelijkheid
voor
een veilige werkomgeving berust bij de werkgever. De bedrijfsarts i.o. heeft de
verplichting de
werkgever op diens verantwoordelijkheden te wijzen en zij heeft dit ook gedaan in
de
terugkoppelingen.
Klachtonderdeel c) het niet maken van een risico-inventarisatie en evaluatie
5.8 Klager verwijt de bedrijfsarts i.o. dat zij geen risico-inventarisatie en evaluatie
heeft
uitgevoerd, ondanks signalen van psychosociale belasting en pestgedrag.
5.9 Dit klachtonderdeel is ongegrond. Het is de wettelijke verantwoordelijkheid
van de werkgever
om een risico-inventarisatie en evaluatie op te stellen, uit te voeren en actueel
te houden. De
bedrijfsarts heeft weliswaar een adviserende taak bij de uitvoering van het arbobeleid,
maar het
niet uitvoeren van een risico-inventarisatie en evaluatie kan de bedrijfsarts in
opleiding niet
tuchtrechtelijk worden verweten.
Klachtonderdeel d) het ontbreken van een individueel herstelplan
5.10 Klager verwijt de bedrijfsarts i.o. dat zij geen herstelplan heeft opgesteld
dat rekening
hield met zijn medische klachten.
5.11 Een plan van aanpak dient door de werkgever en werknemer gezamenlijk te worden
gemaakt,
waarbij rekening moet worden gehouden met de belastbaarheid zoals geadviseerd door
een bedrijfsarts. Uit de terugkoppelingen aan werknemer en werkgever blijkt dat periodieke
evaluaties hebben geleid tot adviezen die rekening hielden met de medische klachten
en de belastbaarheid van klager op dat moment. Zij heeft daartoe een probleemanalyse
gemaakt, en die telkens waar nodig bijgesteld. Die probleemanalyses zijn verwerkt
in haar adviezen. Dat in die terugkoppelingen geen diagnose of andere medische informatie
is vermeld, is in overeenstemming met
de gebruikelijke werkwijze. Dat klager het niet eens was met het door de werkgever
opgestelde plan
van aanpak kan de bedrijfsarts niet tuchtrechtelijk worden aangerekend. Dit klachtonderdeel
is
ongegrond.
Klachtonderdeel e) een onjuiste inschatting van de belastbaarheid
5.12 Klager stelt dat de bedrijfsarts i.o. zijn belastbaarheid onjuist heeft ingeschat
door hem
geschikt te achten voor re-integratie in het tweede spoor.
5.13 Het college stelt vast dat uit het medisch dossier en de terugkoppelingen aan
zowel de
werknemer als de werkgever blijkt dat de bedrijfsarts i.o. altijd rekening heeft
gehouden met de
belastbaarheid van de klager. Dit heeft ertoe geleid dat klager aanvankelijk volledig
ongeschikt
werd geacht om te werken. Later heeft zij de belastbaarheid vastgelegd in de LAB
(lijst ten behoeve
van de re-integratie in spoor 2). Het college kan op basis van het medisch dossier
niet concluderen
dat de belastbaarheid van klager op enig moment onjuist is ingeschat. Dit klachtonderdeel
is
derhalve ongegrond.
Klachtonderdeel f) het forceren van mediation ondanks contra-indicaties en klachtonderdeel
i) het langdurig uitblijven van actie
5.14 Klager verwijt de bedrijfsarts i.o. dat zij gedurende 17 maanden geen passende
interventie
heeft verricht en dat zij had moeten inzien dat hij mentaal niet in staat was om
een
mediationtraject te volgen. Door dat te adviseren heeft zij zijn gezondheid geschaad.
Volgens
klager heeft de bedrijfsarts i.o in strijd heeft gehandeld met de toepasselijke
richtlijnen.
5.15 De bedrijfsarts i.o. heeft zowel schriftelijk als ter zitting haar handelwijze
helder
toegelicht. Zij heeft de psychische klachten geduid als het gevolg van pestgedrag
op het werk. Zij
heeft geadviseerd om klager eerst de ruimte te geven te herstellen alvorens het
werk te hervatten
en naar de werkgever het belang benadrukt van een veilige werkomgeving. Aanvankelijk
was toegezegd
dat klager bij terugkeer niet zou hoeven samenwerken met de pesters, maar de nieuwe
interim-manager
kwam terug van deze toezegging. Dit leidde tot een conflict met de werkgever. In
dat verband heeft
zij geadviseerd tot mediation. De bedrijfsarts i.o. heeft aangevoerd dat de toepasselijke
NVAB
richtlijnen Richtlijn Conflicten in werksituaties en Richtlijn Psychische klachten
2019 bij haar
handelen leidend zijn geweest.
5.16 Het college stelt vast dat de norm waaraan het handelen van de bedrijfsarts
i.o. moet worden
getoetst nader is uitgewerkt in de door haar genoemde NVAB richtlijnen.
Anders dan klager betoogt, heeft de bedrijfsarts i.o. niet in strijd met die richtlijnen
gehandeld.
Zoals zij heeft toegelicht stond een conflict met de werkgever re-integratie in
een veilige
werkomgeving in de weg. Zij heeft dan ook de juiste volgorde aangehouden, die inhoudt
dat eerst het
conflict opgelost diende te worden, alvorens klager naar werkhervatting te kunnen
begeleiden. Het
advies om dit conflict door middel van mediation op te lossen is in overeenstemming
met de
toepasselijke beroepsnorm.
5.17 Uit het dossier volgt voorts dat klager het eens was met het volgen van mediation.
Niet is
gebleken van een medische contra-indicatie. Daarbij merkt het college op dat de
mediation gericht
was op het conflict met de werkgever en niet op het conflict met de pestende collega’s.
Bovendien
werd gestart met een zogenaamde pendelmediation, zodat er geen direct contact met
de werkgever was,
maar de gesprekken via de mediator verliepen. Uit de informatie van klager bleek
dat het tijdens de
mediation beter ging met hem. In april 2024 schetste klager nog de positieve vorderingen
die werden
gemaakt in mediation. De bedrijfsarts i.o. vermeldde in de eerstejaars-evaluatie
dat het herstel
gestaag verliep, maar dat de omstandigheid dat de mediation nog niet tot oplossingen
had geleid het
verdere herstel en re-integratie in de weg stond. Zij adviseerde werkgever en werknemer
daarom zo
snel mogelijk tot oplossingen te komen. Intussen heeft zij de belastbaarheid van
klager in een LAB
opgenomen om inzicht te geven in de toekomstige mogelijkheden voor aangepast werk
bij de eigen of
een andere werkgever.
Toen in mei 2024 bleek dat de mediation stokte, heeft de bedrijfsarts i.o. klager
geadviseerd om de
voortgang met de mediator te bespreken. Vervolgens heeft de mediator besloten de
mediation te
beëindigen.
5.18 Het college overweegt dan ook dat op geen enkel moment sprake is geweest van
het forceren van
mediation. Voorts geldt dat het mediationtraject weliswaar traag verliep, maar dat
tot mei 2024 een
positieve ontwikkeling in de gezondheid van klager werd gezien en er gestage vorderingen
werden
gemeld. Bovendien heeft de bedrijfsarts i.o. steeds aangedrongen op spoedige afronding
van het
traject. Toen de voortgang stokte heeft zij daarop adequaat gereageerd door klager
te adviseren de
voortgang met de mediator te bespreken. Door tussentijds te anticiperen op re-integratie
in spoor 2
heeft de bedrijfsarts i.o. bovendien geen onnodige vertraging laten ontstaan. De
bedrijfsarts heeft aldus gehandeld zoals van haar in de gegeven omstandigheden verwacht
mocht worden. Dat uit het second opinion rapport het
tegendeel zou blijken, berust op een onjuiste lezing van dat rapport. De second
opinion
bedrijfsarts stelde vast dat mediation (inmiddels) niet succesvol was gebleken zodat
re-integratie
in eigen werk niet wenselijk was en adviseerde re- integratie in spoor 2. Dat is
in lijn met het
beleid van de bedrijfsarts i.o. Deze klachtonderdelen zijn dan ook ongegrond.
Klachtonderdeel g) summiere en onvoldoende rapportages
5.19 Klager stelt dat de bedrijfsarts i.o. onvolledige en eenzijdige rapportages
heeft opgesteld
en geen rekening heeft gehouden met de input van klager of diens medische klachten.
5.20 Dit klachtonderdeel vindt geen steun in het medisch dossier. Daaruit blijkt
dat de
bedrijfsarts i.o. zorgvuldig en volledig verslag heeft gedaan van haar bevindingen,
zowel naar
aanleiding van de consulten als van de ontvangen medische informatie. Het klopt
dat
terugkoppelingen en adviezen aan werknemer en werkgever geen medische informatie
bevatten. Dit is
conform de werkwijze van bedrijfsartsen, zodat werkgevers geen inzage krijgen in
de medische
gegevens van hun werknemers. Dat klager dit als summier ervaart, kan niet aan de
bedrijfsarts i.o.
worden toegerekend en daarom wordt dit klachtonderdeel ongegrond verklaard.
Klachtonderdeel j) het niet melden van een PTSS als beroepsziekte
5.21 Volgens klager heeft de bedrijfsarts i.o. verzuimd melding te doen bij het
Nederlands Centrum
voor Beroepsziekten (NCvB), terwijl dit wel had gemoeten.
5.22 De bedrijfsarts i.o. heeft primair betoogd dat klager in dit klachtonderdeel
niet-
ontvankelijk moet worden verklaard, omdat hij daarbij geen persoonlijk belang heeft.
Daarin kan zij
niet worden gevolgd. De melding aan het NCvB is erop gericht een veilige werkomgeving
te
bewerkstelligen en om gezondheidsschade in de toekomst te voorkomen. Hoewel indirect
raakt dit het
belang van klager als werknemer. Hij kan dan ook worden ontvangen in dit klachtonderdeel.
5.23 Het klachtonderdeel is echter ongegrond. Uit de documenten blijkt dat de bedrijfsarts
i.o. op 19 april 2024 een melding heeft gedaan bij het NCvB, geregistreerd onder
nummer H. De
bedrijfsarts i.o. kan zich niet herinneren of zij dit aan klager heeft medegedeeld.
Het college is
echter van oordeel dat, ook als de bedrijfsarts i.o. dat niet heeft gedaan, haar
hiervan niet een
zodanig verwijt kan worden gemaakt dat de grens voor tuchtrechtelijk verwijtbaar
handelen zou zijn
overschreden. Daarmee neemt het college in aanmerking dat de bedrijfsarts i.o. van
meet af aan
klager en de werkgever heeft gecommuniceerd dat zij de klachten van klager beschouwde
als
werkgerelateerd en dat gewerkt moest worden aan een veilige werkomgeving.
5.24 Uit de overwegingen hiervoor volgt dat alle onderdelen van de klacht ongegrond
zijn. Het
college merkt hierbij nog op dat de bedrijfsarts i.o. nog maar kort aan haar opleiding
tot
bedrijfsarts was begonnen toen zij zich geconfronteerd zag met een zeer complexe
zaak. Zij heeft in
de gegeven omstandigheden niettemin zorgvuldig gehandeld, waarbij zij klager en
zijn klachten
steeds serieus heeft genomen en voor zijn gezondheid heeft gewaakt.
Dat het traject met de werkgever niet succesvol is geweest is betreurenswaardig,
maar daarvan kan
de bedrijfsarts i.o. geen verwijt worden gemaakt.
Publicatie
5.25 In het algemeen belang zal deze beslissing worden gepubliceerd. Dit algemeen
belang is erin gelegen dat andere zorgverleners en zorginstellingen mogelijk kunnen
leren van wat hiervoor is overwogen. De publicatie zal plaatsvinden zonder vermelding
van namen of andere tot personen of instanties herleidbare gegevens.
6. De beslissing
Het college:
- verklaart de klacht ongegrond;
- bepaalt dat deze beslissing, nadat die onherroepelijk is geworden, zonder vermelding
van namen
of andere herleidbare gegevens in de Nederlandse Staatscourant zal worden bekendgemaakt
en ter
publicatie zal worden aangeboden aan het Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde.
Deze beslissing is gegeven door J.F. Aalders, voorzitter, W.M. Creemers, lid-jurist,
J. Dogger,
G. Koster en P. Eken, leden-beroepsgenoten, bijgestaan door A. Tingen, secretaris,
en in het
openbaar uitgesproken op 17 juni 2025.