ECLI:NL:TGZRSHE:2024:96 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg 's-Hertogenbosch H2023/5932
ECLI: | ECLI:NL:TGZRSHE:2024:96 |
---|---|
Datum uitspraak: | 28-08-2024 |
Datum publicatie: | 28-08-2024 |
Zaaknummer(s): | H2023/5932 |
Onderwerp: | Onjuiste behandeling/verkeerde diagnose |
Beslissingen: | Ongegrond, kennelijk ongegrond |
Inhoudsindicatie: | Verweerster (is zowel psychotherapeut als gz-psycholoog) wordt verweten dat zij klaagster onder druk heeft gezet bij de keuze tussen twee therapieën. Verweerster zou de druk hebben opgevoerd doordat klaagster is aangegeven dat zij zou worden terugverwezen naar de huisarts, wanneer klaagster geen keuze zou maken. Klaagster heeft deze druk als dreigend ervaren. Verweerster is voorafgaand aan het opvoeren van deze druk niet eerst nagegaan wat de oorzaak van de ontregeling van klaagster was. Verweerster heeft volgens klaagster de besluitvorming voor het opvoeren van deze druk inadequaat genoteerd in het medisch dossier. Ook heeft verweerster geen onderbouwing gegeven voor het onder druk zetten van klaagster, zo meent klaagster. Verweerster heeft volgens klaagster een gebrek aan zelfreflectie. Verweerster meent dat de klacht ongegrond moet worden verklaard. Het college is van oordeel dat de klachtonderdelen kennelijk ongegrond zijn. |
REGIONAAL TUCHTCOLLEGE VOOR DE GEZONDHEIDSZORG TE ’s-HERTOGENBOSCH
Beslissing in raadkamer van 24 juli 2024 op de klacht van:
[A],
wonende in [B],
klaagster,
tegen
[C],
gz-psycholoog,
destijds werkzaam in [D]
verweerster,
gemachtigde: mr. S.F. Tiems, werkzaam in Leiden.
1. De zaak in het kort
1.1 Klaagster verwijt verweerster dat zij klaagster onder druk heeft gezet bij de
keuze tussen twee therapieën. Verweerster zou de druk hebben opgevoerd door op te
merken dat klaagster zou worden terugverwezen naar de huisarts, wanneer klaagster
geen keuze zou maken. Klaagster heeft deze druk als dreigend ervaren. Verweerster
is voorafgaand aan het opvoeren van deze druk niet eerst nagegaan wat de oorzaak van
de ontregeling van klaagster was. Verweerster heeft volgens klaagster de besluitvorming
voor het opvoeren van deze druk inadequaat genoteerd in het medisch dossier. Ook heeft
verweerster geen onderbouwing gegeven voor het onder druk zetten van klaagster. Verweerster
heeft een gebrek aan zelfreflectie.
1.2 Verweerster heeft inhoudelijk op de klacht gereageerd en is van mening dat de
klacht ongegrond is.
1.3 Het college komt tot het oordeel dat de klacht kennelijk ongegrond is. ‘Kennelijk’
betekent dat het niet nodig is om nog vragen aan de partijen te stellen en dat duidelijk
is dat de klacht niet gegrond kan worden verklaard. Hierna licht het college toe hoe
het tot deze beslissing is gekomen.
2. De procedure
2.1 Het dossier bevat de volgende relevante stukken:
- het klaagschrift met de bijlagen, ontvangen op 9 augustus 2023;
- het verweerschrift met de bijlagen, ontvangen op 13 oktober 2023;
- de aanvullende bewijsstukken van klaagster, ontvangen op 2 januari 2024;
- de repliek, ontvangen op 10 januari 2024;
- de aanvullende informatie van de gemachtigde van verweerster, ontvangen op 10 januari
2024;
- het proces-verbaal van het mondelinge vooronderzoek, gehouden op 10 januari 2024;
- de dupliek, ontvangen op 4 april 2024.
2.2 Verweerster is naast gz-psycholoog ook psychotherapeut. De beoordeling van de
klacht over het functioneren van verweerster als psychotherapeut is beoordeeld in
de zaak met zaaknummer H2024/7199.
2.3 Het college heeft de klacht in raadkamer behandeld. Dit betekent dat het college
de zaak heeft beoordeeld op basis van de stukken zonder dat de partijen daarbij aanwezig
waren.
3. De feiten
3.1 Klaagster heeft aanvankelijk Schema Focused Therapy (hierna: SFT) gevolgd bij
een instelling waar verweerster niet werkzaam is. Hiermee heeft klaagster onvoldoende
resultaat geboekt. Klaagster heeft toen het advies gekregen om Transference Focus
Psychotherapy (hierna: TFP) te gaan volgen. Deze kon niet worden gevolgd bij de instelling
waar klaagster werd behandeld. Klaagster is daarom verwezen naar de instelling waar
verweerster werkt. Uiteindelijk heeft klaagster in de zomer van 2020 ervoor gekozen
om verder te gaan met een vervolg van de SFT binnen de eerste instelling. Na deze
vervolg SFT zou klaagster opnieuw een indicatiegesprek hebben om te bezien of TFP
nog geboden en passend was. Deze TFP kon niet bij desbetreffende instelling worden
gevolgd, waardoor klaagster wederom is verwezen naar de instelling waar verweerster
werkzaam is.
3.2 Een collega van verweerster is vanaf 2020 gedurende verschillende periodes betrokken
geweest bij de zorg van klaagster. Deze collega heeft in die periodes een coördinerende
rol vervuld en heeft de hulpvraag van klaagster ingebracht in het multidisciplinair
overleg (hierna: MDO).
3.3 Vanaf 23 juni 2022 is verweerster bij de behandeling van klaagster betrokken.
Verweerster heeft bij klaagster in het kader van de indicatie voor de TFP de ernst
van de persoonlijkheidsproblematiek nader onderzocht.
3.4 Op 24 augustus 2022 heeft verweerster de TFP-indicatie gesteld. Klaagster heeft
daarbij haar wensen aangegeven over het geslacht en de leeftijd van de therapeut en
een plan voor het geval de TFP niet zou slagen. Ook heeft klaagster de wens geuit
om buiten de sessies om contact te hebben met de therapeut van de TFP. Verweerster
heeft klaagster laten weten dat niet aan al deze voorwaarden kon worden voldaan. Klaagster
heeft daarop aangegeven dat zij geen TFP zou volgen omdat haar wensen niet werden
vervuld. Klaagster heeft hierbij de SFT voorgesteld. Verweerster heeft daarop toegezegd
te onderzoeken of en wanneer de SFT mogelijk zou zijn.
3.5 Op 31 augustus 2022 hebben verweerster en klaagster besproken dat de SFT twee
keer per week mogelijk zou zijn mits één keer per week één sessie online. De andere
sessie zou op locatie plaatsvinden. Klaagster heeft haar bezwaren geuit over de wekelijkse
online sessie. De SFT in een andere kliniek is niet gestart.
3.6 In de periode september 2022 en oktober 2022 zijn meerdere alternatieve behandelingen
met klaagster besproken. Klaagster is bijvoorbeeld voorgesteld om zich door twee therapeuten
te laten behandelen. Klaagster heeft alle voorstellen afgewezen.
3.7 In oktober 2022 is het voorstel van klaagster afgewezen om wekelijks op woensdag
en donderdag therapie te volgen. Klaagster wilde ook niet met een slecht gevoel uit
een sessie gaan. Klaagster heeft meermaals herhaald welke wensen zij had omtrent de
therapie en onder welke voorwaarden zij de therapie wilde volgen. Meerdere keren is
klaagster aangegeven dat de therapie onder de door klaagster gestelde voorwaarden
niet zou kunnen. Klaagster heeft haar boosheid hierover meermaals geuit. Daarna is
nogmaals twee keer per week de SFT (wekelijks één keer online en één keer op locatie)
voorgesteld. De toestand van klaagster is in deze periode verslechterd. Klaagster
neemt enkele keren contact op met de voorwacht, de afdeling die inschat of de patiënt
in crisis is en of er acute hulp nodig is.
3.8 Op 25 oktober 2022 heeft er een MDO plaatsgevonden. Daarover is het volgende genoteerd
in het medisch dossier (alle citaten voor zover van belang letterlijk weergegeven
en met overname van eventuele stijl - en schrijffouten):
“(…) MDO met (…) [verweerster, de collega en de manager van verweerster (hierna: manager)]
we blijven vasthouden aan voorstellen die gedaan zijn (…). Cle wil (…) een back up
plan en dat is dan woe-do bij (…) [verweerster]. We kunnen haar geen garanties bieden
dat behandeling succes vol zou zijn. (…)”
3.9 De uitkomst van het MDO is door de collega van verweerster met klaagster besproken.
Klaagster heeft vervolgens een aantal boze e-mailberichten gestuurd. De collega van
verweerster heeft daarop op 31 oktober 2022 telefonisch contact gezocht met klaagster.
Klaagster wenste herstel van het contact met verweerster en hield vast aan therapie
door verweerster.
3.10 Op 2 november 2022 is de behandeling van de therapie van klaagster opnieuw in
een MDO besproken. In het medisch dossier is hierover genoteerd:
“(…) We bespreken dat het belangrijk is dat er duidelijkheid komt over hoe verder,
daarin is het nodig om een grens te stellen. We proberen (…) mee te denken in wat
de beste opties zijn, juist omdat ze al zo lang wacht. Tegelijkertijd kunnen we het
niet perfect maken, er zijn geen garanties in de behandeling en de wensen die cliënte
heeft kunnen niet op alle fronten waargemaakt worden, mede omdat ze haar ook niet
zullen helpen.
Belangrijkste punten:
- (…) [manager] ziet vanuit klinische evidentie + idee dat je spreiding over de week
wil om object constantie vast te houden, 2 dagen achter elkaar niet optie. De woensdag
en donderdag zijn dus niet mogelijk. (…)
- Opties zijn dan:
dinsdag online en donderdag op locatie bij (…) [verweerster], waarbij duidelijk moet
zijn dat (…) [verweerster] niet aan de voorwaarden van cle kan voldoen dat ze niet
ontregeld weg mag gaan uit de sessie
OF
donderdag op locatie bij (…) [verweerster] en op di een mail co/kort tc gericht op
steun
- Optie (…) [therapeut geen verweerster] gaat niet lukken, (…) geeft te veel onzkerheid
en zal opnieuw tot discussie leiden
- (…) [verweerster] wil uiteraard contact met haar herstellen.
- (…) [collega van verweerster] stelt aan cle voor om a.s. dinsdag in gesprek (…)
de opties en grenzen te bespreken.
- voor komende dagen: cle kan contact zoeken met voorwacht, er is een crisis plan,
dit gebruiken richten op stabilisatie (…)”
3.11 Op 7 november 2022 heeft de collega van verweerster een terugkoppeling gegeven
aan klaagster. Klaagster heeft weer een aantal voorwaarden gesteld die zijn besproken
met de verweerster en de manager van verweerster. In het medisch dossier heeft de
collega van verweerster daarover het volgende genoteerd:
“(…) Terugkoppeling gegeven van MDO. Heeft forse last gehad van onzekerheid over terugkoppeling
die pas vandaag kon plaatsvinden. Het had gescheeld als ik in mijn mail iets had uitgesproken
over dat (…) [verweerster] het contact met haar wil herstellen. Ze noemt dat ze dan
als het contact met (…) [verweerster] hersteld kan worden wil starten met dinsdag
online en donderdag op locatie, maar dat ze heel angstig wordt van de gedachte dat
als de therapie toch niet goed werkt bij haar ze dan haar wachttijd kwijt is (…) en
mocht ze daarna bijvoorbeeld alsnog worden aangemeld bij intensieve schematherapie
(…) ze weer met een hele lange wachttijd te maken heeft. Ik noem dat ik opnieuw wil
overleggen met (…) [verweerster] en (…) [manager] (…). Ze wil graag dat ik eerst de
punten mail aan haar om er zeker van te zijn dat ik het goed heb begrepen. (…)”
De e-mail aan klaagster van de collega van verweerster luidt als volgt:
“(…) hierbij de punten zoals ik ze vanochtend begrepen heb:
Je grootste voorkeur ligt bij intensieve schematherapie (…) als daar twee keer in
de week op locatie kan plaatsvinden. Nu is het onduidelijk (…) wanneer je dan zou
kunnen starten. Groot nadeel is nu de onzekerheid en mogelijk nog lange wachttijd
voor je daar daadwerkelijk kan starten. Je zou daarom wel willen starten bij (…) [verweerster]
op dinsdag online en donderdag op locatie, maar dit voelt alleen veilig voor jou als
we met je mee denken over een vervolg mocht dit toch niet blijken te werken. Anders
ben je je wachttijd kwijt (…) en is je angst dat je weer heel lang moeten wachten
(…). Een andere optie als vangnet zou voor jou zijn om het vooruitzicht te hebben
dat je op den duur bij (…) [verweerster] in haar eigen praktijk terecht zou kunnen.
(…) Heb ik het zo goed begrepen? (…)”
3.12 Klaagster heeft bij e-mail van 7 november 2022 onder meer het volgende laten
weten:
"(…) Het is wel belangrijk dat we de knoop deze week doorhakken, want mijn sollicitaties
lopen al, waarvan 1 bij een werkplek waar ik anders graag in de toekomst alsnog ga
solliciteren. (…)”
In een e-mail van 14 november 2022 heeft klaagster benadrukt dat zij niet zou gaan
solliciteren als zij op korte termijn met de therapie zou beginnen.
3.13 Op 14 november 2022 heeft collega van verweerster klaagster geïnformeerd dat
de bij randnummer 3.11 genoemde voorwaarden van klaagster waren afgewezen. De collega
van verweerster gaf daarbij ook uitleg over de reden van de afwijzing. Klaagster heeft
vervolgens meerdere vragen gesteld over de SFT (wekelijks één keer online en één keer
op locatie). In het medisch dossier heeft collega van verweerster bij 14 november
2022 genoteerd:
“(…) Aan cliënte opties voorgelegd: bij (…) [verweerster] in therapie, maar dan kan
ze niet op wachtlijst blijven staan voor intensieve schematherapie (…) en als therapie
bij (…) [verweerster] ivm deel online niet goed werkt is het geen optie om over te
gaan naar praktijk (…) [verweerster] ivm de complexiteit van problematiek. De 3 maanden
extra die wil voor frequentie 2 x in de week kan in de loop van de therapie besproken
worden en niet van te voren worden vastgelegd. Cliënte is boos. We bewegen niet genoeg
mee terwijl zij wel mee moet bewegen. Zij noemt dat om haar keuze te kunnen maken
(…) ze graag onderzoek wil lezen waarin is gekeken naar effectiviteit van therapie
als dit deels online plaatsvindt in vergelijking met therapie volledig op locatie.
Als het geen verschil is, wil ze het aangaan met (…) [verweerster]. Deze vraag is
(…) [manager] en (…) [verweerster] voorgelegd. (…)”
Daarna hebben klaagster en verweerster meermaals en uitgebreid contact met elkaar
gehad.
3.14 Op 16 november 2022 heeft de collega van verweerster het volgende aan klaagster
gemaild:
“(…) ik heb helaas vandaag geen tijd om je te bellen. Het mailen en bellen met je
kost me veel tijd en het lukt me niet daar steeds op in te gaan. Ik kan je vragen
die je in de mail stuurt helaas niet beantwoorden en ik kan het niet concreter maken
dan ik je maandag heb verteld en nog op de mail heb gezet. We kunnen het er dinsdag
verder over hebben in onze afspraak. Dan heb ik de tijd voor je. (…)”
3.15 Daarna heeft op dezelfde dag – 16 november 2022 – een collega van verweerster
die werkzaam was bij de voorwacht het volgende genoteerd:
“(…) mw belt, (…) wil (…) [therapie instelling waar verweerster werkt] ‘komen kapot
maken’. Ze voelt zich destructief. Ivm de situatie besloten mw uit te nodigen voor
gesprek op locatie. op de vraag wat ik voor haar kan doen, vertelt cliente uitgebreid
haar hulpverleningstraject (…). Ze voelt zich niet geholpen door (…) [de collega van
verweerster en verweerster].
Eerstgenoemde heeft haar vandaag slechts kort gemaild (…) dat ze vandaag geen tijd
heeft en dat mw de crisisdienst of voorwacht kan bellen. Daarmee voelt clnte zo begrijp
ik vooral niet gehoord in (…) hoe (…) destructief ze zich voelt. Ervaart het als een
keuze van behandelaar (om niet op haar te reageren), kan dat moeilijk vanuit andere
perspectief zien. (…) [verweerster] zou gisteren onvoldoende op haar vragen in zijn
gegaan. (…)”
Daarna is er die dag nog een aantal keer contact geweest tussen verweerster en klaagster.
3.16 Dezelfde dag heeft verweerster onder andere het volgende aan klaagster gemaild:
“(…) Ik begreep (…) dat je hier geweest bent. Ik vind het ontzettend rot dat je zo
overstuur bent, mijn intentie is nog steeds om er samen uit te komen. Dat mijn reactie
niet steunend was, klopt. (…) Ik hoop dat we morgen het redden om al je vragen goed
door te spreken zodat je genoeg informatie hebt om een weloverwogen keuze te maken.
Ik bel je in ieder geval. (…)”
3.17 Op 17 november 2022 heeft verweerster het volgende geschreven:
“(…) Aangegeven dat ik graag contact wil herstellen en dat ik denk dat ze echt een
keuze moet maken, omdat de onzekerheid haar ontregeld. Ze wil zelf ook een keuze maken
(…)”
Daarna is er op die dag en de dagen er na tot 21 november 2022 nog een aantal keer
contact geweest tussen verweerster en klaagster.
3.18 Op 21 november 2022 heeft een collega van verweerster klaagster gesproken. In
het medisch dossier is het volgende genoteerd:
“(…) Cliënt gesproken via de voorwacht telefoon. Benoemde dat het niet goed gaat,
in crisis. Boos te blijven nadenken, slecht te slapen en boze mails te sturen. Benoemde
al drieënhalf jaar zonder therapie te zitten, kan nergens terecht. Steeds wordt ze
ergens afgewezen of heeft ze pech (…). Genoemd dat ik zie in haar dossier dat haar
morgen een gesprek met (…) [collega van verweerster] is aangeboden. Spanning liep
direct op. Gaf aan geen contact met haar te willen en daar een mail over te hebben
gestuurd. Voelt zich door (…) [collega van verweerster] afgewezen. Heeft haar hoop
gericht op (…) [verweerster], maar gaf aan de overtuiging te hebben dat zij vast slecht
nieuws zal brengen. Heeft haar een mail gestuurd (…) Bleef mij overtuigen dat dat
niet gaat lukken. (…)”
3.19 Op 22 november 2022 heeft verweerster aan klaagster gemaild:
“(…) Ik heb je mailtjes gelezen. Ik sta er nog steeds open voor om de behandeling
met jou aan te gaan. Het lijkt mij niet passend en niet helpend om nu nog een gesprek
te plannen. Ik zie je angst en ik voel je behoefte aan geruststelling, dat zal onderdeel
zijn van onze behandeling (…) Ik hoop dat je vanmiddag met (…) [collega van verweerster]
in gesprek kan gaan over je keuze! (…)”
3.20 Klaagster is op de op 22 november 2022 gemaakte afspraak met de collega van verweerster
niet verschenen. In het medisch dossier is genoteerd:
“(…) cliënte gebeld (…). Gevraagd naar haar keuze legt ze uit dat ze onder de hoge
druk van deadline om keuze te maken heel angstig voelt. Ze wil graag nog 1 gesprek
met (…) [verweerster] om nog verdere geruststelling te zoeken om het met haar aan
te durven gaan. Genoemd dat we niet nog een gesprek in gaan plannen, omdat we denken
dat het haar niet verder zal geruststellen. Dat het niet goed voor haar is dat deze
keuze zo voortsleept en haar emoties steeds hoger oplopen (…).
Als ik nogmaals zeg dat het geen optie meer is een gesprek daarover aan te gaan en
noem dat als ze geen keuze maakt dit betekent dat we haar zullen terug verwijzen naar
de huisarts omdat ze dan geen gebruik maakt van het behandelaanbod (…) wordt ze razend
en slaat om zich heen. Later blijkt dat ze hierbij haar hand heeft bezeerd en ze denkt
dat deze misschien gebroken is. (…) maar dan noemt ze dat ze kiest voor therapie bij
(…) [verweerster]. Ze zegt dat wij haar dwingen tot een keuze (…). Ze wil dat ik dat
in decursus schrijf en dat ik decursus aan haar mail zodat ze haar versie eraan kan
toevoegen. Verder noemt ze dat ze gesprek wil met (…) [manager] om te hebben over
gang van zaken van de afgelopen periode. (…) Ze verbreekt de verbinding voordat we
het gesprek hebben afgesloten. (…)”
3.21 Op 17 januari 2023 heeft een overleg tussen verweerster, een collega-therapeut,
de manager en klaagster plaatsgevonden om te evalueren. Na het verzoek van klaagster
om nog een keer het gesprek hierover aan te gaan, hebben verweerster en haar manager
aangegeven dat zij van mening zijn dat er geen fouten zijn gemaakt.
4. De klacht en de reactie van verweerster
4.1 Klaagster verwijt verweerster het volgende:
a) Verweerster heeft klaagster onnodig onder druk gezet door klaagster op 22 november
2022 te laten beslissen over de keuze tussen:
a. een behandelplek voor de SFT met een onbepaalde wachttijd;
b. of twee keer per week de SFT; (wekelijks één keer online en één keer op locatie).
b) Verweerster heeft niet gecheckt wat de ontregeling van klaagster op 16 november
2022 veroorzaakte. De ontregeling kwam niet door de besluiteloosheid van klaagster,
maar door:
a. de opeenstapeling van ongunstige omstandigheden en;
b. het wachten op een passende behandeling en;
c. een conflict met verweerster waaraan klaagster zich had gehecht.
c) Verweerster heeft ten onrechte gedreigd met het opzeggen van de behandelovereenkomst
zonder eerst alternatieven te onderzoeken.
d) Verweerster heeft in het medisch dossier de besluitvorming inadequaat bijgehouden
en geen onderbouwing gegeven voor het onder druk zetten op 22 november 2022.
e) Verweerster bleef de behandeloptie om structureel de SFT twee keer per week, waarvan
één sessie live en één sessie online, voorstellen als een goede realistische therapie,
ondanks de geuite bezwaren van klaagster.
f) Verweerster heeft een gebrek aan zelfreflectie.
4.2 Verweerster heeft het college verzocht de klacht ongegrond te verklaren.
4.3 Het college gaat hieronder voor zover nodig in op de standpunten van partijen.
De overwegingen van het college
De criteria voor de beoordeling
5.1 De vraag is of verweerster de zorg heeft verleend die van haar verwacht mocht
worden. De norm daarvoor is een redelijk bekwame en redelijk handelende gz-psycholoog.
Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de voor de gz-psycholoog geldende beroepsnormen
en andere professionele standaarden. Dat een zorgverlener beter anders had kunnen
handelen is niet altijd genoeg voor een tuchtrechtelijk verwijt. Verder geldt het
uitgangspunt dat zorgverleners alleen tuchtrechtelijk verantwoordelijk zijn voor hun
eigen handelen.
Klachtonderdeel a) t/m c) en e): onder druk zetten door dreiging de behandelovereenkomst
te beëindigen zonder de oorzaak van de ontregeling te onderzoeken en het herhalen
van de gedeeltelijke de online SFT.
5.2 De klacht onderdelen a) t/m c) en e) lenen zich voor gezamenlijke behandeling.
Is klaagster aangegeven dat de behandelovereenkomst kan worden beëindigd?
5.3 Het college stelt vast dat in het medisch dossier van klaagster op 22 november
2022 is genoteerd dat:
“(…) Als ik nogmaals zeg dat het geen optie meer is een gesprek daarover aan te gaan
en noem dat als ze geen keuze maakt dit betekent dat we haar zullen terugverwijzen
naar de huisarts omdat ze dan geen gebruik maakt van het behandelaanbod (…).”
Naar het oordeel van het college kan hieruit worden opgemaakt dat een collega van
verweerster inderdaad aan klaagster heeft aangegeven dat de behandelrelatie met klaagster
zou kunnen worden beëindigd. Het is niet verweerster zelf die deze mededeling aan
klaagster heeft gedaan. Het college begrijpt de klacht echter aldus dat klaagster
verweerster verwijt dat verweerster eveneens achter dit beleid stond om aan klaagster
aan te geven dat de behandelovereenkomst zou worden beëindigd als klaagster geen keuze
zou maken. Het college stelt vast dat het niet verweerster is geweest die deze mededeling
aan klaagster heeft gedaan. Dat neemt niet weg dat uit de MDO-verslagen blijkt dat
dit beleid met instemming van en in samenspraak met verweerster is opgesteld en is
uitgevoerd. Het college stelt ook vast dat het beëindigen van de behandelrelatie er
dan in gelegen zou zijn dat er geen gebruik is gemaakt van het behandelaanbod.
5.4 Het college is van oordeel dat in de mededeling besloten ligt dat klaagster werd
gevraagd of zij nu wel of niet gebruik wilde maken van het behandelaanbod dat bij
haar was neergelegd. Als klaagster geen keuze zou maken voor de ene of de andere behandeling
zou er feitelijk geen behandeling kunnen worden opgestart. De vraag is vervolgens
of het niet opstarten van een behandeling een goede reden is om de behandelovereenkomst
te beëindigen. Voor de beantwoording van deze vraag is van belang de KNMG-richtlijn
‘Niet-aangaan of beëindiging van de geneeskundige behandelingsovereenkomst (KNMG,
januari 2021)’. In deze richtlijn is hierover het volgende opgenomen:
“(…) Van een arts mag worden verwacht dat hij probeert om medewerking van een patiënt
te krijgen voor een behandeling. Van een arts kan echter niet worden verwacht dat
hij keer op keer blijft proberen om de patiënt aan de behandeling te laten meewerken.
Als de patiënt dit voortdurend blijft weigeren, kan een arts de behandelingsovereenkomst
beëindigen. (…) Ook als een patiënt bij herhaling ongenoegen uit over de kwaliteit
van de behandeling (…), kan dit reden zijn om de behandelingsovereenkomst op te zeggen.
(…).”
5.5 De Beroepscode voor psychotherapeuten van 1 mei 2018 noemt hierover het volgende:
“(…) Beëindiging van behandeling door de psychotherapeut II.3.1: De psychotherapeut
heeft niet het recht de behandeling te verbreken tenzij sprake is van gewichtige redenen.
Gewichtige redenen kunnen zijn:
(…); d. de cliënt wil niet meewerken aan bepaalde methoden die de psychotherapeut
in het kader van de behandeling toepast, als gevolg waarvan de psychotherapeut voortzetting
ervan niet langer verantwoord acht; (…)”
5.6 Het college is van oordeel dat verweerster juist heeft gehandeld toen zij, bij monde van haar collega, aan klaagster liet weten dat de behandelingsovereenkomst zou worden beëindigd als zij geen keuze zou maken voor de ene of de andere behandeling. Het college komt daartoe op grond van het volgende.
5.7 De zoektocht naar een juiste therapie is langdurig en met veel geduld ingezet.
Verweerster heeft geprobeerd om op basis van een ‘shared decision’ (een beslissing
waarin klaagster zich zou kunnen vinden) een therapievorm te kiezen. Verweerster is
hierbij veel, uitgebreid en herhaaldelijk ingegaan op wensen, voorwaarden, vragen
en bezwaren van
klaagster. De herhaaldelijke gedane voorstellen van verweerster betreffen wetenschappelijk
onderbouwde therapievormen.
5.8 Het college stelt ook vast dat met het zoeken naar overeenstemming met klaagster
over de therapievorm de gebruikelijke grenzen van de behandelrelatie zijn opgerekt.
Verweerster heeft zowel haalbare als onhaalbare voorwaarden van klaagster serieus
overwogen en intern besproken. Het college stelt vast dat verweerster meermaals en
meer dan de gebruikelijke alternatieven heeft onderzocht en met klaagster heeft besproken.
Ook is voor het college komen vast te staan dat verweerster klaagster ruimschoots
de tijd heeft gegeven om (on)haalbare alternatieve therapievormen te overwegen.
5.9 Niettemin heeft verweerster, zo blijkt uit het medisch dossier, vanaf begin november
2022 grenzen richting klaagster gesteld. De toon van verweerster is vanaf dat moment
zakelijker geworden. Door de collega van verweerster is ook namens verweerster aan
klaagster uiteindelijk de datum 22 november 2022 gegeven als uiterste datum waarop
klaagster een beslissing zou moeten nemen. Deze grens is pas gesteld nadat de beslissing
van klaagster over de therapie geruime tijd is uitgebleven, nadat de discussies meermaals
zijn herhaald en omdat de toestand van klaagster verslechterde, waarmee de noodzaak
van een therapie prudent werd. Aan klaagster is duidelijk en in heldere bewoordingen
aangegeven wat de gevolgen zijn van het niet kiezen van een therapie. Het zou feitelijk
ook onmogelijk zijn om klaagster te blijven begeleiden indien zij niet zou kiezen
voor een vorm van therapie. Voor verweerster resteert dan niet anders dan klaagster
(laten) terugverwijzen naar de huisarts. Er is daarbij overigens zorgvuldig gehandeld
doordat klaagster erop is gewezen dat klaagster dan bij haar huisarts terecht zou
kunnen.
5.10 Voor zover klaagster zich erop heeft willen beroepen dat verweerster eerst alle
mogelijke oorzaken van de verslechtering had moeten onderzoeken alvorens klaagster
voor dit dilemma te plaatsen, geldt naar het oordeel van het college het volgende.
Voor het doen van deze interventie is het niet noodzakelijk dat alle mogelijke oorzaken
van de verslechtering van de toestand van klaagster zijn onderzocht. Verweerster vermoedde
dat het uitblijven van een te volgen therapie aan de verslechtering ten grondslag
lag en het college kan deze gedachte volgen.
5.11 Dat de verandering van toon en het stellen van grenzen voor klaagster wellicht
onverwacht en onaangenaam is geweest, kan zo zijn. Tegelijkertijd betrof het een interventie
met een gecalculeerd risico dat eerst is besproken in een MDO voordat de interventie
is ingezet. Daarmee is de interventie zorgvuldig afgewogen. Klachtonderdelen a) t/m
c) zijn daarom ongegrond.
5.12 Ook het bij herhaling voorstellen van de wetenschappelijk onderbouwde therapievorm
SFT is niet tuchtrechtelijk verwijtbaar. Klaagster heeft ook niet op enigerlei wijze
onderbouwd waarom verweerster in deze tuchtrechtelijk verwijtbaar zou hebben gehandeld.
Klachtonderdeel e) is dan ook ongegrond.
Klachtonderdeel d) de besluitvorming over de interventie is onvoldoende in het medisch
dossier genoteerd.
5.13 Het college stelt vast dat het dossier de sessieverslagen, e-mailberichten tussen
klaagster en verweerster, de telefonische contacten met klaagster en verweerster en
collega’s van verweerster en de MDO-verslagen bevat. Op basis van het medisch dossier
is voldoende navolgbaar welke behandelingen met klaagster zijn besproken, wat de bezwaren
van klaagster zijn geweest en wat er met verweerster en manager is besproken. Ook
valt uit het medisch dossier voldoende op te maken hoe tot de ingezette interventie
in november 2022 is gekomen. Het had op de weg van klaagster gelegen om, in het licht
van deze gegevens, nader toe te lichten wat er dan volgens haar niet voldoende was
genoteerd in het medisch dossier. Dit heeft klaagster niet gedaan. Ook dit klachtonderdeel
is daarom ongegrond.
Klachtonderdeel f) gebrek aan zelfreflectie
5.14 Klaagster heeft dit klachtonderdeel niet onderbouwd. Er zijn bijvoorbeeld door
haar geen voorbeelden van gedragingen of situaties aangedragen waaruit zou kunnen
worden opgemaakt dat mogelijk sprake was van een gebrek aan zelfreflectie. Dat de
interventie voor klaagster onverwacht en onaangenaam is geweest, maakt niet dat daarom
reeds sprake zou zijn van een gebrek aan zelfreflectie. Ook dit klachtonderdeel is
ongegrond.
Slotsom
5.15 Uit de overwegingen hiervoor volgt dat alle onderdelen van de klacht kennelijk
ongegrond zijn.
Publicatie in vaktijdschriften
5.16 In het algemeen belang zal deze beslissing ter publicatie worden aangeboden aan
het tijdschrift Medisch Contact. Dit algemeen belang is erin gelegen dat andere artsen
en psychologen mogelijk van deze zaak kunnen leren. De publicatie zal plaatsvinden
zonder vermelding van namen of andere tot personen of instanties herleidbare gegevens
(artikel 71 Wet BIG).
6 De beslissing
Het college verklaart:
- de klacht kennelijk ongegrond;
- bepaalt dat deze beslissing, nadat die onherroepelijk is geworden, zonder vermelding
van namen of andere herleidbare gegevens in de Nederlandse Staatscourant zal worden
bekendgemaakt en ter publicatie zal worden aangeboden aan het tijdschrift Medisch
Contact.
Deze beslissing is gegeven op 24 juli 2024 door K.A.J.C.M. van den Berg Jeths-van
Meerwijk, voorzitter, Ch. Oele en M.J.E. Lemmens, leden-beroepsgenoten, bijgestaan
door
F.A.C. Bergervoet, secretaris