ECLI:NL:TAHVD:2019:5 Hof van Discipline 's-Hertogenbosch 180242

ECLI: ECLI:NL:TAHVD:2019:5
Datum uitspraak: 11-01-2019
Datum publicatie: 20-03-2019
Zaaknummer(s): 180242
Onderwerp:
  • Wat een behoorlijk advocaat betaamt t.o. de wederpartij, subonderwerp: Grievende uitlatingen
  • Tuchtprocesrecht, subonderwerp: Verwijzing
Beslissingen:
Inhoudsindicatie: Voorzittersbeslissing. Verzoek verwijzing dekenklacht (art. 46c lid 5 Advocatenwet). Dekenklacht is gecombineerd met een art. 13-beklag (verzoek aanwijzing advocaat) en ziet op communicatie van de deken jegens klager. Nu art. 13-beklag ongegrond blijkt omdat klager reeds een advocaat heeft in de ene procedure en de deken in de andere procedure niet bevoegd blijkt om een advocaat aan te wijzen en klager stelselmatig klachten indient tegen dekens, kon de deken niets voor klager betekenen en is het begrijpelijk dat de deken terughoudend is in zijn communicatie. De stelselmatige dekenklachten van klager in het verleden hebben nergens toe geleid. Misbruik van klachtrecht door weer te klagen over de deken. Verzoek afgewezen.

BESLISSING

van de voorzitter van

het Hof van Discipline

van 11 januari 2019

in de zaak nummer 180242 

in de klachtzaak van: 

klager

tegen:

de Deken van de Orde van Advocaten

in het arrondissement Midden-Nederland

de deken

1    HET VERZOEK

De voorzitter van het hof verwijst naar de mail namens de deken van 10 september 2018 waarin de deken verzoekt de klacht van klager in behandeling te nemen.

De voorzitter van het hof begrijpt het verzoek aldus dat de deken

vraagt de klacht van klager tegen de deken voor onderzoek naar een andere deken te verwijzen. Bij bericht van 21 november 2018 is aan partijen bericht dat de beslissing op dit verzoek wordt aangehouden tot na de behandeling van het beklag dat klager heeft gedaan tegen de beslissing van de deken waarbij het verzoek om aanwijzing van een advocaat is afgewezen.

2    DE BEOORDELING

De voorzitter van het hof overweegt het volgende. Klager heeft zowel een klacht tegen de deken Amsterdam ingediend waarvan hij verwijzing naar een andere deken heeft gevraagd als tegen de deken Midden-Nederland waarvan namens de deken om verwijzing is gevraagd. Het hof is er ambtshalve mee bekend dat klager in de afgelopen jaren regelmatig klachten tegen dekens heeft ingediend.

Deze klachten hebben geleid tot de volgende verwijzingsbeslissingen.

Bij voorzittersbeslissing van 21 augustus 2015 is een klacht gericht tegen de (toenmalige) deken Midden-Nederland verwezen naar de deken Overijssel.

Bij voorzittersbeslissing van 21 augustus 2015 is een klacht gericht tegen de (toenmalige) deken Noord-Holland ook verwezen naar de deken Overijssel.

Bij voorzittersbeslissing van 7 september 2015 is een tweede klacht gericht tegen de (toenmalige) deken Noord-Holland ook verwezen naar de deken Overijssel.

Bij voorzittersbeslissing van 18 september 2015 is een tweede klacht gericht tegen de (toenmalige) deken Midden-Nederland ook verwezen naar de deken Overijssel.

Bij voorzittersbeslissing van 28 oktober 2015 is een derde klacht gericht tegen de deken Noord-Holland ook verwezen naar de deken Overijssel.

Bij voorzittersbeslissing van 9 november 2015 is een vierde klacht gericht tegen de deken Noord-Holland ook verwezen naar de deken Overijssel. Daarbij is het volgende overwogen:

“Verdere klachten van verzoeker tegen de deken zal het hof niet meer in behandeling nemen. Het is aan de deken om haar taak als deken uit te voeren op de wijze zoals de advocatenwet voorschrijft en niet aan verzoeker om telkenmale dat hij het niet eens is met de werkwijze van de deken, een klacht tegen haar in te dienen. De plaatsvervangend voorzitter beschouwt dit als misbruik van het klachtrecht”.

Bij voorzittersbeslissing van 3 juli 2017 is een klacht gericht tegen de (toenmalige) deken Den Haag verwezen naar de deken Midden Nederland.

Klager heeft zich ook beklaagd over de beslissing van de deken Midden Nederland waarbij het verzoek om aanwijzing van een advocaat is afgewezen.

In de marge van de behandeling van dat beklag op 30 november 2018 heeft de voorzitter klager gevraagd toe te lichten wat de klacht tegen deze deken inhoudt. In essentie beklaagt klager zich erover dat de deken onvoldoende communiceert over de problemen die klager aan hem heeft voorgelegd.

Uit de beslissing van het Hof van Discipline, die vandaag ook neemt, blijkt kort gezegd dat het beklag ongegrond is omdat klager al bijstand van een advocaat in de lopende procedure bij de Centrale raad van beroep heeft en de deken, waar het gaat om de andere procedure bij de rechtbank Amsterdam, tot aanwijzing niet bevoegd is.

In dit licht bezien is het volstrekt begrijpelijk dat de deken zich in de communicatie naar klager toe terughoudend heeft opgesteld. Klager is bij deze deken immers aan het verkeerde adres.

Door niettemin hierover een klachtprocedure tegen deze deken te beginnen, maakt klager naar het oordeel van de voorzitter van het hof misbruik van (klacht)recht. Daarbij betrekt de voorzitter dat klager in de afgelopen jaren stelselmatig klachten tegen dekens heeft ingesteld die ook tot verwijzingen hebben geleid en die, voor zover de voorzitter bekend, nergens toe hebben geleid.

Het verzoek zal daarom worden afgewezen.

BESLISSING

De voorzitter van het Hof van Discipline:

-    wijst het verzoek af.

Aldus beslist op 11 januari 2019 door mr. T. Zuidema, voorzitter.

Voorzitter                           

De beslissing is verzonden op 11 januari 2019.