ECLI:NL:TADRSHE:2014:13 Raad van Discipline 's-Hertogenbosch ZWB 9 - 2014

ECLI: ECLI:NL:TADRSHE:2014:13
Datum uitspraak: 21-01-2014
Datum publicatie: 21-01-2014
Zaaknummer(s): ZWB 9 - 2014
Onderwerp: Zorg voor de cliënt, subonderwerp: Kwaliteit van de dienstverlening
Beslissingen:
Inhoudsindicatie: Klacht na ruim een half jaar en meerdere verzoeken om nadere informatie nog steeds niet nader geconcretiseerd. Klager geeft niet aan wanneer de klacht inzichtelijk kan worden gemaakt. Klacht is kennelijk niet-ontvankelijk.

Beslissing van 16   januari 2014

in de zaak ZWB 9 - 2014

naar aanleiding van de klacht van:

A.

klager

tegen:

B.

verweerder

De voorzitter van de raad van discipline (hierna "de voorzitter") heeft kennisgenomen van de brief van de deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement Zeeland West-Brabant van 9 januari 2014 met kenmerk K 13-089 door de raad ontvangen op10 januari 2014, en van de op de daarbij gevoegde inventarislijst vermelde stukken.

1.           FEITEN

Voor de beoordeling van de klacht kan, gelet op de stukken, van het volgende worden uitgegaan:

1.1         Klager heeft per telefax dd. 14 juni 2013 een klacht ingediend tegen verweerder bij de deken van de orde van advocaten in het arrondissement Zeeland West-Brabant. De stafjurist van het bureau van de Orde van Advocaten heeft klager bij brief dd. 19 juni 2013 verzocht de klacht nader te concretisering. De stafjurist heeft dit verzoek bij brief dd. 26 juli 2013 herhaald, bij welke brief de stafjurist tevens enkele concrete vragen aan klager heeft gesteld. De stafjurist heeft op 2 september 2013 een rappel aan klager toegezonden. Klager antwoordde op 6 september 2013 dat hij nog nader geïnformeerd moest worden. Klager verzocht om uitstel van de termijn waarbinnen hij de klacht nader diende te concretiseren. Aan klager werd uitstel verleend tot 31 oktober 2013. Klager verzocht op 29 oktober 2013 om een onbeperkt uitstel. De stafjurist verzocht klager bij brief dd. 30 oktober 2013 om aan te geven waarom en van welke instantie hij afhankelijk was om zijn klacht nader te kunnen concretiseren. Op 12 november 2013 schreef klager dat hij nog geen informatie kon verstrekken en dat hij afhankelijk was van de klachtenafhandeling die vertrouwelijk door de betreffende instanties in behandeling was genomen. Klager verzocht nogmaals om uitstel.

1.2         De stafjurist heeft de klacht op 12 december 2013 toegezonden aan verweerder met het verzoek om te reageren op de klacht. Verweerder heeft op 20 december 2013 gereageerd op de klacht.

1.3         De deken heeft de klacht bij brief dd. 9 januari 2014 toegezonden aan de raad van discipline.

2.           KLACHT

De klacht houdt, zakelijk weergegeven, in dat verweerder tuchtrechtelijk verwijtbaar heeft gehandeld als bedoeld in artikel 46 Advocatenwet doordat:

verweerder als advocaat van klager tekort is geschoten omdat hij correspondentie tussen de wederpartij niet heeft meegenomen in zijn overweging om de wederpartij juridisch te vervolgen.

3.           VERWEER

3.1         Verweerder kan zich niets voorstellen bij klachtwaardig gedrag zijnerzijds. Verweerder is niet in staat inhoudelijk op de klacht te reageren, nu deze niet is geconcretiseerd.

4.           ONTVANKELIJKHIED VAN DE KLACHT

4.1         Om tot behandeling van een klacht te kunnen overgaan dient een klacht voldoende duidelijk te zijn geformuleerd en waar nodig te zijn geconcretiseerd. Indien een ingediende klacht verduidelijking behoeft, is de deken de klager daarbij op diens verzoek behulpzaam. Het was in dit kader dat de stafjurist aan klager heeft verzocht om de klacht nader te concretiseren en haar nadere informatie te verschaffen over de feiten waarop de klacht berustte. Ondanks herhaalde verzoeken van de stafjurist heeft klager nagelaten de klacht nader te concretiseren en nadere informatie te verstrekken. Klager stelt afhankelijk te zijn van de klachtenafhandeling van instanties, zonder aan te geven om welke instanties het gaat.

4.2         De leidraad houdende regels inzake Dekenale klachtenbehandeling, die aan klager is toegezonden, schrijft voor dat indien een duidelijke omschrijving van de klacht ontbreekt, de deken de klacht met het

advies de klacht als kennelijk niet-ontvankelijk te doen afwijzen, kan toezenden aan de raad van discipline.

4.3         De voorzitter is met de deken van oordeel dat nu de klacht na ruim een half jaar en meerdere rappels van de zijde van het bureau van de orde van advocaten nog steeds niet nader is geconcretiseerd, klager heeft nagelaten de deken in de gelegenheid te stellen hem daarbij behulpzaam te zijn en klager bovendien niet kan aangeven wanneer de klacht wel duidelijk kan worden gemaakt, de klacht als kennelijk niet-ontvankelijk dient te worden afgewezen.

BESLISSING

De voorzitter:

wijst de klacht als kennelijk niet-ontvankelijk af.

Aldus gegeven door mr. W.E.A. Gimbrère-Straetmans, voorzitter, met bijstand van mr. I.J.M. Huysmans-van Opstal, als griffier op 16 januari 2014.

griffier                                                                         voorzitter

Deze beslissing is in afschrift op 21 januari 2014

per aangetekende en per gewone post verzonden aan:

- klager

per gewone post verzonden aan:

- verweerder

- de deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement Zeeland West-

 Brabant.

Ingevolge artikel 46h lid 1 van de Advocatenwet kunnen klager en de deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement Zeeland West-Brabant binnen veertien dagen na verzending van het afschrift van deze beslissing schriftelijk verzet doen bij de Raad van Discipline in het ressort ‘s-Hertogenbosch, Postbus 3115, 4800 DC Breda (fax: 076-5490569) . Het verzet wordt ingesteld door middel van indiening van een verzetschrift (in tweevoud), waarin de gronden van het verzet voorzien van een motivering worden omschreven. De termijn van 14 dagen begint op de dag volgend op die van verzending van de beslissing. Uiterlijk op de veertiende dag van die termijn moet het verzetschrift derhalve ontvangen zijn op de griffie van de raad van discipline. Verlenging van de termijn van 14 dagen is niet moge­lijk.

Het verzetschrift kan op de volgende wijzen worden ingediend bij de raad van discipline:

a.        Per post

Het verzetschrift dient samen met de beslissing waarvan verzet in tweevoud, per post te    worden toegezonden aan de griffie van de raad.

Het postadres van de griffie van de raad van discipline is:

Postbus 3115, 4800 DC Breda

b.        Bezorging

De griffie is gevestigd aan het adres Lage Mosten 7, Breda.

Teneinde er zeker van te zijn dat voor de ontvangst getekend kan worden of dat pakketten die niet in een reguliere brievenbus besteld kunnen worden, afgegeven kunnen worden dient u vooraf telefonisch contact op te nemen met de griffie van de raad. Het telefoonnummer van de raad van discipline is : 076-54 90 568.

c.         Per fax

Het faxnummer van de raad van discipline is 076 – 54 90 569. Tegelijkertijd met de indiening per fax dient het verzetschrift samen met een afschrift van de beslissing waarvan verzet in tweevoud per post te worden toegezonden aan de griffie van de raad van discipline.